Hvorfor trene?

Jogging for meg er som balsam for sjelen. Når jeg jogger forflytter jeg meg inn i tilstedeværelsens her og nå. Alt annet blir uvesentlig. Bekymringer, stress og negative tanker forlater hodet mitt som skyer fra klar himmel - i det jeg tar på meg joggeskoene, kjenner lukten av skog og frisk luft.

Noen av dere har kanskje fått med dere at ryggen min har skrantet de siste årene, og at jeg har måtte tenke alternativt når det kommer til trening.

Når man er vant til å trene og vet hva det gir av energi og overskudd, da oppleves det vanskelig å skulle akseptere at man må legge bort det man elsker å gjøre. Og for min del har løping og trening ute, alltid vært det som har gitt meg mest overskudd og mental tilstedeværelse.

Jogging for meg er som balsam for sjelen. Når jeg jogger forflytter jeg meg inn i tilstedeværelsens her og nå. Alt annet blir uvesentlig. Bekymringer, stress og negative tanker forlater hodet mitt som skyer fra klar himmel - i det jeg tar på meg joggeskoene, kjenner lukten av skog og frisk luft.

Jeg er ikke så sikker på om alle får denne følelsen...

På et eller annet vis så tror jeg noen mennesker genetisk sett er mer skapt for å løpe. Og jeg er definitivt en av dem.

Noen vil sikkert si at mennesker som løper mye, løper fra problemene sine. Og det er det nok noen som gjør.

Men for min del så bruker jeg løpingen som et reguleringsverktøy, et verktøy som endrer humøret og energien min til noe som er mer behagelig og fornuftig både for meg selv og omgivelsene.

Hvis jeg er stresset eller sliten så tar jeg meg en rolig joggetur, uten musikk, i skogen. Hvis jeg har mye energi så får jeg det ut med å løpe intervaller med musikk som inspirerer. Etter disse øktene finner jeg roen til å konsentrere meg og være effektiv på jobb.

Ofte begynner jeg dagen med en treningsøkt, fordi da blir jeg mye mer konsentrert og fokusert gjennom arbeidsdagen.

I løpet av treningsøkten får jeg ofte sortert bort uviktigheter, og jeg får faktisk gjort mer av det som er viktig å få gjort, enn om jeg ikke hadde trent.

Når jeg trener så får jeg bedre struktur på hverdagen, jeg spiser også sunnere, sover bedre, er mer tilfreds, har bedre selvbilde og mye mer overskudd.

Men som mange andre så har også jeg hatt perioder i livet mitt der jeg ikke har levd slik. Jeg var inaktiv, spiste mere usunt og veide 10 kg mere enn jeg gjør i dag.

I denne perioden hadde jeg også større svingninger i humøret. Jeg orket mindre, var mer selvkritisk, hadde perioder der jeg var lettere deprimert, jeg var misfornøyd med kroppen min, jeg stresset og bekymret meg mere over ting som skjedde hjemme og på jobb, og jeg sov dårligere om natten.

Og hva er så grunnen til dette?

Hvis vi går til forskningen og ser på hva som skjer fysiologisk i kroppen og hjernen vår når vi tener, så viser det seg at trening senker kortisolnivået i blodet hvis du trener over tid. Et lavt innhold av kortisol reduserer stress og demper alarmsystemet vårt i hjernen. Trening lærer rett og slett kroppen å ikke reagere så sterkt på stress (økt stresstoleranse), og på den måten vil trening gjøre oss mer motstandsdyktige når det kommer til hverdagssituasjoner som kan oppleves som stressende.

Hvis vi derimot ikke trener og har mye stress i hverdagen så vil kortisol påvirke et område i hjernen som heter hypocampus. Hypocampus sin funksjon er å skape minner og fungerer som en motvekt mot stressmotoren amygdala. For mye stress over lang tid kan krympe hypocampus, noe som igjen kan gjøre at hukommelsen blir dårligere som igjen vil skape mer stress.

Frontallappen i hjernen blir også påvirket av trening. Prefrontal cortx (frontallappens fremre del) er setet for din høyere tenkning. Denne delen er viktig for å begrense impulser, tenke abstrakt og har en viktig funksjon i forhold til analytisk evne.

I stressede situasjoner er det viktig at frontallappen blir aktivert. En velfungerende frontallapp skaper struktur i kaoset, og på den måten blir det lettere å ta gode avgjørelser i stressede situasjoner der det er "lett å miste hodet".

Vi har sett det mange ganger, politikere som blir emosjonelle og usaklige under krevende utspørringer, ledere som tar dårlige valg fordi de mister det, politifolk som tar feil avgjørelse fordi de leser situasjonen feil, og idrettsutøvere som mister fokuset når det gjelder som mest.

Mentaltrening handler om å trene opp frontallappen til å respondere bedre i stressede situasjoner, men fysisk trening danner altså grunnlaget for vår mentale tåleevne.

Så hvis du den siste tiden har gått å lurt på om du skal begynne å trene, da sier jeg deg:

Run when you can, walk if you have to, crawl if you must. Just use your body when you can, and repeat this over and over until it becomes a habit. You will not regret!