Hva skal jeg spise?

Jeg prater ofte med unge mennesker, og det som har slått meg i det siste er at de er utrolig usikre på hva de skal spise. De kommer til meg og sier: jeg vet ikke lenger hva jeg skal spise og hvor mye jeg skal spise. Noen sier at mange de kjenner bruker ulike måltidserstatninger i stede for å spise et vanlig måltid. Andre sier at det er mange som ikke rører brød lenger, og at de blir sett rart på når de har med matpakke. 

Når jeg hører hva noen av disse ungdommene spiser, så er det skremmende hvor lavt energiintak de har i forhold til vanlig sunn mat. De er livredde for å få i seg for mye fett og karbohydrater, men samtidig så drikker det 1 liter cola om dagen, og erstatter måltider med godteri. Jeg opplever at MANGE har et skikkelig ansterengt forhold til mat, og at de uttrykker at mange i vennengjengen sliter med spiseforstyrrelser, og at at mange i venneflokken har et komplisert og usunt forhold til mat. 

Jeg opplever også at mange unge spiser for mye mat med alt for mye sukker. Det er ikke bra. For mye sukker gjør at blodsukkeret svinger opp og ned i løpet av dagen. Man blir kjesken og får lyst på mer sukker. For mye sukker gjør at du får fort energy, men deretter blir du daff og uopplagt. og ukonsentret.

 

For dere unge som leser dette: Det er utrolig viktig at dere får i dere nok mat slik at dere kan prestere på skolen og på treninger. Det er viktig å spise sunt, men også å kunne unne seg litt ekstra nå og da, og da er det viktig å ikke ha dårlig samvittighet etterpå. Å finne den gyldne middelvei og det som er riktig for deg, handler om å ha et bevisst forhold til det du putter i munnen. Det finnes ikke et fasit svar på hvordan man skal spise. Det som funker for meg, funker antagelig ikke like godt for deg. Men det vi vet er at gode rutiner og god planlegging er et godt utgangspunkt for å ha et sunt kosthold. Jeg tenker at et variert kosthold med grove kornprodukter, varierte middager som er lagd på gode råvarer, salater, fisk, kylling, kjøtt, poteter, linser, ris, pasta, bulgur, grønnsaker, frukt og variert pålegg til brødskiva, er gode alternativer for et sunt kosthold. Hvis du i tillegg drikker mye vann, kombinert med melk, ferskpresset juice event. fruktsmoodie, da lever du sunt. Hvis du i tillegg får i deg like mye energi inn som du tar ut i løpet av en dag, da har du funnet energiballansen din. Dvs at du holder deg på din idealvekt. Vi kjenner alle når vi legger på oss. Da må vi stoppe opp å tenke, hva må jeg ta vekk, bytte ut og/eller legge til, for at jeg skal komme i ballanse? Vær så snill å ikke hør på alt som blir sagt, og alt du leser. Stol på deg selv og hva du føler blir riktig for deg. Kjenn på kroppen, og legg merke til når du har det bra. Dvs gjør mere av det som får deg til å føle deg bra, og mindre av det som får deg til å føle deg mindre bra, og vær ditt eget målebarometer-). Lykke til!