Hva Carina mener

Jeg brukte lang tid på å bestemme meg for om jeg skulle kontakte en PT da det er snakk om en ganske stor investering for en student som ikke har altfor mye penger. Etter mye frem og tilbake, kontaktet jeg Hilde og bestilte ti timer med henne. Det angrer jeg ikke på! (P.S - Bildet er ikke av meg ;-)

 

Jeg har lenge vært glad i trening og ha en aktiv livsstil, men har hele tiden slitt med å få en rutine på treningen min. Min oppfatning var at trening måtte foregå på et treningssenter, helst fire-fem ganger i uken. Som student har hverdagene mine vært veldig varierte, og det var mange ganger jeg ikke fikk trent så mye som jeg ville. Da tok kontakt med Hilde for å bestille PT-timer, var mitt ønske at hun skulle sette opp et styrkeprogram for meg, samt være med meg på en trening i uka. På mitt første møte med Hilde ble jeg møtt av ei smilende dame som var interessert i å vite hva mine ønsker og behov var, og hvordan hun på best mulig måte kunne lage et opplegg til meg. Jeg likte veldig godt at hennes fokus er på å få en sunn og aktiv livsstil som en kan leve med, ikke bare et midlertidig treningsopplegg og en diett. Jeg følte meg trygg på at hun hadde den nødvendige kunnskapen om trening og kosthold som jeg trengte, og at hun tok mine behov seriøst.

 

Etter hvert som vi kom i gang med timene justerte vi treningsopplegget, og fokuserte mer på kondisjon enn styrketrening for å øke fettforbrenningen min. Hilde oppmuntret meg til å starte med løpeturer, for å få effektive treningsøkter som var enkle å utføre uansett tid og sted. Tidligere har jeg ikke hatt god erfaring med løping, og jeg hadde derfor bestemt meg for at dette ikke var noe for meg. Hilde påstod at alle kan løpe, og at jeg ville bli bitt av løpebasillen om jeg bare ga det litt tid. Vi hadde derfor noen løpeøkter sammen der vi hadde både langkjøring og intervalltrening. Jeg var utrolig skeptisk til dette, men ble positivt overrasket da jeg så at jeg klarte mye mer enn jeg hadde trodd. I tillegg til styrke- og kondisjonstrening har vi også hatt et par coaching-timer. Dette er noe av det som har vært viktigst og mest nyttig for min del. På disse coaching-timene har jeg fått satt ting i perspektiv og fått en forståelse av hvorfor jeg tar de valgene som jeg tar, og hvor mye tankegangen min bestemmer. Jeg har lært at små enkle grep i hverdagen, som f.eks. minst 30 min bevegelse hver dag, faktisk utgjør en forskjell.

 

På første møte satt vi et mål om at jeg skulle gå ned 6-9 kg på 12 uker. Da vi tok en In Body-test i slutten av denne perioden hadde jeg gått ned i underkant av 6 kg. Til tross for at dette var litt mindre enn planlagt, er jeg utrolig fornøyd. Gjennom denne perioden har jeg fått kontroll over livet mitt, og er nå på riktig vei mot de målene jeg satte meg. Ved å fokusere på å gjennomføre planlagte økter og spise generelt sunn og næringsrik mat, har kiloene forsvunnet av seg selv. I løpet av perioden har jeg lært at det er jeg som er ansvarlig for å ta de rette valgene for min kropp og helse, og at det derfor til tider er nødvendig å sette mine egne behov foran andres behov. Dette er spesielt viktig i begynnelsen før trening og kosthold blir en rutine i hverdagen. Jeg har også lært meg at litt er bedre enn ingenting. Dersom ting ikke går etter planen en uke, så må en bare bestemme seg for at neste uke skal bli enda bedre!